دانشمندان قبلا مى دانستند نوزادان از بدو تولد مي توانند صداهاى خاصى را از قبيل صدهاى والدين شان تشخيص دهند، اما معتقد بودند نوزادان فقط پس از گذشت حدود دوازده هفته از تولدشان مى توانند اين صداها را تقليد کنند. اکنون تحقيقات انجام شده در آلمان از آن حکايت دارد که نوزادان خيلي زودتر از آنچه قبلا تصور مي شد قابليت زبان آموزى را کسب مى کنند. پروفسور کاتلين ورمک که رياست اين مطالعه را بر عهده داشت مي گويد مطالعات ما نشان دهنده اهميت گريه کردن در تقويت فراگيرى زبان است. در اين مطالعه صداى گريه شصت نوزاد شامل سى نوزاد در خانواده هاى فرانسوى زبان و سى نوزاد در خانواده هاى آلمانى زبان ضبط و تجزيه و تحليل شد. مرحله ضبط در بخش زايمان که نوزادان سه تا پنج روزه بودند صورت گرفت و تجزيه و تحليل آنها تفاوت هاي روشني را در شکل ملودى گريه نوزادان آشکار ساخت که به نظر مى رسيد با زبان مادرى شان تطابق داشت. با اينكه برخى محققان ايرادهايي به نتايج اين مطالعه دارند دکتر والکر دلوو دانشمند آواشناسي و حس شنوايي در يونيورسيتى کالج لندن مى گويد منحني آهنگ يکى از اصلى ترين ويژگيهاى زبان است و تقليد آن توسط نوزاد امرى قابل تصور است. به گفته وى گفتار يکي از چند محرک انساني است که به رحم نفوذ مى کند که جنين در آنجا از نور، بو و تماس محفوظ است. وى مي گويد در رحم صداها به نحوى شنيده مي شوند که گويى کسي در اتاق ديوار به ديوار صحبت مي کند، بنابراين ريتم ضرب آهنگ و منحنى آهنگ دو چيز قابل درک در رحم اند. پروفسور ورمک مي گويد نتايج اين مطالعه تاييدى بر اين عقيده است که موسيقى ملايم يا صداى والدين مى تواند براى جنين در شكم مادر آرام بخش باشد. گفتنى است كه دانشمندان زبانشناس و محققان بحث "شناخت" مصرانه و عالمانه معتقدند كه "اساس تفكر را زبان تشكيل مى دهد" و انسان با كلمات، جملات و تعبيرها و اصطلاحاتى كه از والدين و اطرافيان خويش فرا مى گيرد، راه خردورزى و دانش اندوزى را آغاز كرده و پى مى گيرد. مطالعات جامعه شناختى و روانشناختى ثابت كرده است كه جوامع و افرادى كه از حيث زبان قومى و مادرى با مشكل برخورد مى كنند، نمى توانند راه ترقى را بطور شايسته بپيمايند، زيرا جلوى انديشه ورزى آنان گرفته مى شود و حتى از نظر رشد عواطف، درك منطقى امور و تجزيه و تحليل صحيح نيز ممكن است دچار ناكامى شوند
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment