Jan 5, 2010

بلوتوث

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا تکنولوژی ارتباطی بین تلفن های همراه و سایر وسایل ارتباطی را بلوتوث -دندان آبی- نامگذاری کرده اند.

هارالد بلوتوث اول (Harald I Bluetooth) نام پادشاه دانمارک در سالهای 940 تا 985 میلادی بود. وی در سال 910 پس از میلاد به دنیا آمد . نام وی که در زبان دانمارکی بلاتاند (Blåtand) خوانده می شود، از دو واژه ” blå” به معنای سیاه پوست و ” tan” به معنای مرد بزرگ گرفته شده است . (به قولی هم گفته شده هارالد عادت به خوردن میوه های جنگلی مانند تمشک داشته و دندانهایش را تمیز نمیکرده و چون رنگ بنفش یا آبی تمشک روی دندانهایش باقی می ماند به او لقب دندان آبی داده بودند و واژه Blåtand در زبان سوئدی به معنای دندان آبی است). مانند بسیاری از وایکینگهای دیگر، هارالد بلوتوث نیز جنگ برای دستیابی به گنج در سرزمینهای دیگر را با ارزش می دانست . زمانیکه خواهر بلوتوث ، همسرش اریک -پادشاه نروژ- را در جنگ سختی که نروژیان درگیر آن بودند از دست داد ، به دانمارک آمد و از هارالد خواست تا زمام امور در نروژ را بدست گرفته و آرامش و امنیت را در نروژ برقرار کند.

هارالد نیز از این فرصت استفاده کرده و قلمرو حکومت خود را گسترش داد. تا قبل از این زمان نروژ و دانمارک دائم در حال جنگ با یکدیگر بوده و افراد زیادی در این جنگ ها کشته میشدند . در سال 960 هارالد که در اوج قدرت خود بود بین دو کشور صلح اعلام کرده و با گسترش قلمرو حاکمیت خود ، همزمان بر دو کشور دانمارک و نروژ حکومت می کرد. وی اتحاد بین کشورها را که پدرش شروع کرده بود کامل نمود. هارالد بلوتوث ، دانمارک و نروژ را به هم پیوند داد و آنها را با هم یکپارچه ساخت ، همانطورکه امروزه “بلوتوث” دنیای کامپیوترها و ارتباطات را به هم پیوند داده است. به افتخار هارالد بلوتوث که مردم دو کشور را با هم پیوند داده و با ایجاد ارتباط بین دو کشور آنها را از جنگ و مصیبتی که دامن گیرشان بود نجات داد ، نام تکنولوژیی که امروزه دنیای کامپیتر و ارتباطات را به هم پیوند داده بلوتوث گذاشتند.

در سال 1994 شرکت ارتباطات سیار اریکسون برای اولین بار تحقیقاتی را بر روی امکان قابلیت انتقال ارزان قیمت اطلاعات بین تلفن های همراه آغاز کرد . در فوریه 1998 پنج شرکت اریکسون ، ای بی ام ، نوکیا ، توشیبا و اینتل گروهی به نام (SIG) شکل دادند . تخمین زده شده است که تا قبل از سال 2002 تکنولوژی بلوتوث در بیش از 100 میلیون تلفن همراه و چندین میلیون وسیله ارتباطی دیگر از هندست ها و کامپیرترهای قابل حمل گرفته تا کامپیوترهای خانگی و نت بوکها استفاده شده است.


0 comments: