May 1, 2010

ایران شش افغان را اعدام کرده است

دولت افغانستان تعداد شهروندان این کشور را که در ایران اخیرا اعدام شدند، شش نفر اعلام کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان می گوید، اجساد چهار نفر از این افراد، به تاریخ های شانزدهم و بیست و هفتم حمل/فروردین، از طریق مرز اسلام قلعه، به افغانستان انتقال داده شده است.
اعدام این افراد که براساس گزارشها، به جرم قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است، اخیرا در رسانه های داخل افغانستان بازتاب گسترده ای داشت.
سخنگوی ریاست جمهوری پیشتر تعداد این افراد را سه نفر خواند، اما شماری از نمایندگان مجلس افغانستان ادعا کردند که حدود چهل نفر از افغانها اخیرا در ایران اعدام شده اند.
اما واکنش رسمی از سوی مقامات ایران در مورد آمار دقیق افغانهای که اعدام شده اند، منتشر نشد.

در اعلامیه ای که شورای امنیت ملی افغانستان منتشر کرده، آمده است که رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی اخیرا با سفیر ایران در کابل در این مورد دیدار کرده و از او خواسته است تا ایران به تفاهم نامه ای که میان دو کشور در مورد تبادل زندانیان امضا شده، توجه داشته باشد.
اعلامیه همچنین نوشته که آقای اسپنتا در دیدار با فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل، "نگرانی جمهوری اسلامی افغانستان را راجع به اعدام های اخیر ابراز کرد."

پیش از این، وزارت خارجه افغانستان در مورد چگونگی برگزاری جلسات دادگاه شهروندان افغان در ایران و دسترسی زندانیان افغان به وکیل مدافع ابراز تردید کرده و گفته بود که در این مورد تحقیق می کند.
مقامات در ایران گفته اند که بسیاری از افغانهایی که در این کشور زندانی هستند، مرتکب جرایمی مرتبط به قاچاق مواد مخدر شده اند.

2 comments:

Mahnaz said...

عجب! صابون این ها به تن افغان ها هم می خوره

سبزينه said...

به تن كي نمي خوره؟