Jun 1, 2010

رئیس جمهوری آلمان کناره گیری کرد

هورست کوهلر، رئیس جمهوری آلمان استعفا داده است.
رئیس جمهوری آلمان اخیرا در مورد ماموریت های خارجی ارتش آلمان اظهاراتی ایراد کرده بود که باعث شد از او شدیدا انتقاد شود.
آقای کوهلر، که وظایفش به عنوان رئیس جمهوری عمدتا تشریفاتی است، گفته بود ماموریت های نظامی آلمان در کشورهایی مانند افغانستان انگیزه اقتصادی داشته است.
گفته های او واکنش های منفی بسیاری از سیاستمداران آلمانی را در پی داشت.
آقای کوهلر، 67 ساله، که دومین دور از ریاست جمهوری خود را می گذراند امروز (31 مه)، استعفا داد. هر دوره ریاست جمهوری در آلمان پنج سال است.
رئیس جمهوری آلمان اوایل ماه مه به افغانستان سفر کرده بود و به هنگام بازگشت در یک گفتگوی رادیویی گفته بود، آلمان که کشوری متکی بر صادرات است، برخی اوقات لازم دارد برای حفظ منافعی مانند راههای تجارت آزاد، سرباز اعزام کند.
آقای کوهلر در ضمن اعلام استعفای خود در روز دوشنبه، گفت: "برای من افتخار بوده است که به آلمان به عنوان رئیس جمهوری خدمت کنم."

رئیس جمهوری آلمان در حالی که همسرش در کنار او ایستاده بود، گفت متاسف است، اظهارات او باعث شده در باره موضوعی که باعث نگرانی مردم آلمان بوده، سوءتفاهم به وجود آید.
ینس بوئرنسن، سخنگوی بوندسرات، مجلس علیای آلمان، کفالت ریاست جمهوری را بر عهده گرفته است. او عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان است که در جبهه مخالف دولت قرار دارد.
گزارشگر بی بی سی در برلین می گوید اظهارات آقای کوهلر در باره ماموریت های نظامی آلمان باعث شرمساری دولت صدر اعظم، آنگلا مرکل شده است. دولت آلمان شدیدا و به طور گسترده تحت فشار بوده است که سربازان این کشور را از افغانستان خارج کند.
گزارشگر بی بی سی همچنین گفت تصمیم شوک آور آقای کوهلر در بدترین شرایط زمانی برای دولت آلمان اعلام شده است.
نظرسنجی ها نشان داده است که میزان محبوبیت دولت خانم مرکل به پایین ترین حد خود در چهار سال گذشته تنزل یافته که دلیل اصلی آن نحوه اداره بحران در منطقه یورو بوده است.

0 comments: