Jul 11, 2010

دکترای افتخاری ادبیات برای محسن مخملباف

براساس نوشته سایت رسمی این دانشگاه، که معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه اسکاتلند و از معتبرترین دانشگاههای بریتانیا محسوب می شود، این دکترای ادبیات افتخاری، به دلیل "دستاوردهای یک عمر فعالیت ادبی و هنری" محسن مخملباف، طی مراسمی در روز چهارشنبه دوم تیرماه (٢٣ ژوئن)، از طرف اعضای هیات علمی و روسای گروه، به وی اهدا گردید.

همه جوایز آقای کارگردان
مخملباف پیش از این نیز جوایز متعددی از نهادها و دانشگاه‌های مختلف دریافت کرده بود. وی بسیاری از این جایزه‌ها را به افراد حقیقی و حقوقی اهدا کرده است.
وی پاییز گذشته، جايزه پرسپکتيو، جشنواره حقوق بشر نورنبرگ آلمان را به خاطر دستاوردهای هنری و فعاليت هايش برای دفاع از حقوق بشر دريافت کرد و آن را به خاطر افشای موضوع تجاوز در زندان‌های ايران، به مهدی کروبی تقديم کرد.
مخملباف گفته بود: "جايزه گرفتن و جايزه دادن در جهان امروز بايد به نوعی مبارزه دموکراتيک تبديل شود، من جايزه ام را تقديم می کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان های ايران را با شجاعت افشا کرد. بسياری از ايرانی ها او را برای جايزه صلح نوبل سال آينده پيشنهاد کرده اند، او در جامعه ای که استبداد با ايجاد ترس حکومت می کند با شجاعت، مرزهای اين ترس را عقب می زند. نام اين شخص کروبی است. سی و چند سال پيش من و او در زندان های شاه شکنجه می شديم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در ۳۰ سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده است و هر زندان رفته و ظلم ديده ای خاطره ای از حمايت های او را به ياد دارد. او برای اين جايزه، هزاران بار سزاوارتر از من است."
مخملباف همچنین در آذرماه سال گذشته جایزه "آزادی آفرینش" را به "آسیب‌دیدگان پس از انتخابات" و به آیت‌الله حسینعلی منتظری به عنوان "پدر معنوی جنبش سبز ایران" تقدیم کرده بود. وی این جایزه را به دلیل فعالیت‌های هنری‌اش در راستای "کمک به توسعه آزادی و عدالت" دریافت کرده بود.
علاوه بر این، مخملباف جزو معدود ایرانیانی است که جوایز نقدی خود را در خدمت نهادهایی قرار می‌دهد که به کار خدمات رسانی برای پناهندگان ایرانی مشغول‌اند.
رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز، پیش از این در مصاحبه‌ای با "روز" گفته بود: "ما فراخوان دادیم و از مردم خواستیم خلاء عدم حضورشان را با کمک مالی پر کنند... [که] 22هزار دلار در سانفرانسیسکو جمع شد 3 هزار دلار از طریق بچه های سبز در نزدیک همان سانفرانسیسکو جمع آوری شد، آقای مخملباف، 12 هزار دلار پول جایزه خود را دادند و نزدیک 7 هزار دلار هم به صورت پراکنده جمع شده است."
بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی هم که به تازگی از کشور خارج شده‌اند، از کمک‌های مخملباف به خود خبر داده اند

1 comments:

Judy said...

salam Elham jan, merci azizam az commenthaie khoobet. kheili khoshhal shodam khoondameshoon. Areh ba visa namzadi omadam. Inja bad nist ama gamoonam yeh kam mardomi ke az inja mian iran barai e mosaferat dar moredeh behesht boodan e inja ziadi gholov mikonan... shayad fek mikonan momkeneh hargez pat be inja nareseh! Ageh akhoonda o peirovaneshono az iran factor begiri, Tehran behtarin jai e donyast! loool... heif!!!!
Man kheili khoshhalm ke belakhareh pish e Chubby hastam... I think it's like a fairy tale that we are together!!! I'm so thankful! but still I miss so many things... mikhai yeh chiz be dast biari, ye chizai o az dast midi digeh!! in yeh ghanooneh!