Dec 27, 2006

رفتن يا ماندن!؟

آسمان دو روزه كه اومده تهران و امروز باهاش صحبت كردم. حالا اينكه شماها اكثريت قريب به اتفاقتون آسمان رو نميشناسين مشكل خودتونه! الان نزديك به 5 ساله كه ملبورن زندگي ميكنه و با تموم وجود معتقده بزرگترين اشتباه زندگي كردن در كشوريه كه كوچكترين آزادي اي در اون وجود نداره و از اين كه از ايران رفته اصلا ناراحت نيست و ميگه فقط دلش براي خانواده اش تنگ ميشه كه تازه همين سالي يه بار كه مياد ايران از روز دوم رسيدنش دلش براي اونجا بيشتر تنگ ميشه! عقيده شوهرش هم همينه يعني بيشتر از همين چون تو اين 5 سال حاضر نشده حتي يه بار بياد ايران و فقط خانواده اش رفتن ديدنش! سركار خانم هيچستاني كه اين همه دلتنگي ميكني و تازه تو دهات ملبورن هم نيستي! ياد بگير
مرواريد هم - كه ده سال است كاليفرنيا است- همين عقيده رو داره. راستش تو اين چند ماه اخير خيلي در اين مورد از ايروني هاي مقيم خارج سوال كردم. در مورد كساني كه من باهاشون در تماس بودم اكثريت با اونهايي بود كه از رفتن پشيمون نيستن و اقليتي هم كه ناراحت بودن -مثل الي دوست خواهرم و يا پروانه - با وجود اينكه ناراحت هستن برنمي گردن. سورن يكي از برو بچه هاي دوران دانشگاه كه پاك بهم گفت هر كي تو ايران مي مونه واسه خودش احترام قائل نيست! جالب هم اينه كه اين افراد همه در ده سال اخير از ايران رفتن - يعني شامل كساني كه در سن كم كشور رو ترك كردن نميشن- و همه وضع و شرايط مالي معمولي يا حتي بد دارن. شايد بگين خوب دارن دروغ ميگن. ممكنه . اما يه سوال: چرا برنمي گردن؟

7 comments:

Anonymous said...

کلروفیل جونم سلام

اگه خواستی مچ منو بگیری که فکر کردی من به این آسونی ها جا نمی زنم ..
من فعلا اینجا هستم برای اینکه اهداف کوتاه مدتم اینطور ایجاب میکنم که این فضا را تحمل کنم .. من صدها مثال برایت می زنم که از زندگی در اینجا راحت هستند و برگشت برایشان احمقانه است ..

جناب سورن هم بفرمایند برای ملت تعیین تکلیف نکنند ... احترام با زندگی در کشور آزاد به دست نمیاد ..
درباره مهاجرت هم گلی جان این به روحیه ات بر میگرده .. تو نمی تونی ملیتت را بکنی و از خودت دور کنی .. دوستت با شوهرش صدسال هم بمانند این ملیت را نمی تونند از خودشان دور کنند فقط خودشان را به کوچه علی چپ می زنند ... دخمل جان برای مهاجرت انگیزه های فراوانی می خواهد که من نداشتم .. صدها هزار نفر دیگر که داشتند خوشبخت هستند و به ایران فکر هم نمیکنند کما اینکه هنوز نرسیده کادوی کریسمس را بغیر از دست بابا نویل از کس دیگری قبول نمیکنند ... نمی دانم مردم با هم متفاوتند .. من از آن دسته هستم که فرار را بر قرار ترجیح نمی دهم .. بوی خیانت در دماغم می پیچد .. تصورش را بکن همه فرار کنند .. بعد دیگر چی از ایران می ماند .. کدام کشوری به اندازه کشور ما آدم خاین و فراری دارد ..

نمی دانم شاید اشتباه میکنم .. ولی بهش اعتقاد دارم .. برای موفقیت تو هم دعا میکنم

سبزينه said...

پروانه جونم. اولا نخواستم مچ بگيرم. خودت ميدوني چرا مدتيه به دلايل مردم در تحمل يا عدم تحمل غربت فكر ميكنم. بگذريم كه قبلش هم برام سوال بود چرا بعضيا كه ناراضي هستن - منظور تو نيست!- برنميگردن. اما اين نوشته ها بيشتر واسه راضي كردن خودمه. همون طور كه اون پرس و جو ها هم به اين دليل بود. فقط اينم بهت بگم: درسته كه اگه همه بذاريم بريم چيزي از ايران نميمونه و اين خيلي غم انگيزه اما واقعيت اينه كه اكثريت ملت ايران از شرايط فعلي راضي هستند. پس رفتن اون سري كه مي روند به معني رفتن همه نيست بلكه به معني اينه كه اون 25 الي 30 درصد ناراضي يا بايد با بقيه كنار بيان يا بروند كه البته خيلي هاشون از جمله من و مهناز و ماندانا و پونه و ... داريم كنار مي آئيم.اينم بگم كه: اگر گفتم پروانه خانم ياد بگير به اين دليله كه - باور بكني يا نه- از اينكه مي بينم انقدر بي تاب هستي ناراحتم و دلم ميخواست شرايطي رو كه به هر دليل مجبوري تحمل كني با آرامش تحمل ميكردي و انقدر تو نوشته هات غم نبود

Anonymous said...

من همون جمله قديمي را براي صدمين بار ميگم - خوشبختي رضايت از وضع موجوده - چند ميليون نفر در ايران احساس خوشبختي ميكنن؟ از غرولندهاي روزمره بگذريم - نميشود گفت كجا بهتر است همچيز بستگي به شرايط آدماها دارد- نميخوام توهين كنم ولي چند هزار نفر به كشورهاي اروپائي پناهنده شدن كه حتي در شهري مثل تهران زندگي كردن را هم بلد نبودند - چند هزار نفر به هر خفت اي تن ميدهند تا در غربت بمانند - پس اصلا نميشود گفت رفتن يا ماندن

Anonymous said...

الهام جونم سلام با سری پر از درد دندون بهت تعظیم میکنم و می گم .. کاملا فهمیدم چی گفتی .. می دونم دغدغه اصلی ات شده مهاجرت .. من اومدم یک ذره ذرت پرت کنم که حرفی بزنم .. می دونم چی میگی .. غم در نوشته های من نصفش برای غربت است نصفش مال چیزهای دیگر است .. مثلا دندون درد کوفتی ..
ببین به من قرصهای فیل کش دادند .. هر چی میگم هذیون میگم به خدا ...تو منو ماچ کن .. من تو رو یک ماچ میکنم ... نگفتم قاطی کردم ؟!

Anonymous said...

پروانه جان معلومه حالت خيلي خرابه! الهام كيه بابا؟ من سبزينه هستم!!! اميدوارم زودتر خوب بشي اما دليل بد اومدنت از آمريكا (دندون درد) خدائيش خيلي موجهه! تو ايران هيچ كس دندون درد نميگيره. ميگي نه از مهناز بپرس كه سه ماهه دوندونش رو پانسمان كرده و اصلا هم درد نداره! بوس عزيزم

Anonymous said...

be chand dalil,

1 - nemikhan pish family ke mokhalef raftaneshoon boodan, shekast khorde neshoon bedan
2 - oonja dar Batalagh masa-el mali gir oftadan
3 - Hanooz darand ba khoodeshoon mijangand
4 - in ra digar nemigam

سبزينه said...

به شين: فقط جهت اطلاعات آسمان و شوهرش به اصرار خانواده هاشون رفتن و سورن هم تمام خانواده اش اونجا هستن! مي بيني كه جوابت كليت نداره. به پروانه: عزيز دل فقط يه چيز اضافه كنم. خيلي از اين آدما به ايراني بودن افتخار هم ميكنند ولي دوست ندارن در اين شرايط در اين كشور بمانند