Apr 2, 2006

باز هم سرزمين من لرزيد

دورود و بروجرد شهرهايي هستند در شمال استان لرستان كه در غرب ايران واقع شده است. زمين لرزه هاي 6- 1/5 و 7/4 ريشتري از پنجشنبه شب اين دو شهر و روستاهاي اطراف آن را لرزاند. مطابق معمول تعدادي كشته و تعداد بيشتري هم زخمي شدند. به دليل اين كه بيمارستان هاي استان ظرفيت پذيرش آسيب ديدگان زلزله را ندارند (دقت كنيد: بيمارستانهاي استاني با 560/28 كيلومتر مربع وسعت و حدود يك ميليون و ششصد هزار نفر جمعيت امکان پذیرش آسیب دیدگان از زلزله در بخش شمالی- و نه همه استان- خود را ندارد) از استان های همجوار برای امدادرسانی به زلزله زدگان درخواست کمک شده است. در این حادثه به ۳۳۰ روستا به میزان ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. گفتنش هم آسان نیست چه برسد به تصورش! ۱۰۰ درصد تخریب؟ وحشتناک است

به گذشته برمي گردم. بچه كه بودم يك زلزله شديد در ايران پيش آمد (فكر مي كنم در طبس- اما مطمئن نيستم) كه چيز زيادي از آن به ياد ندارم. زلزله شديد بعدي كه آن را به خوبي بياد مي آورم (دانشجو بودم) در رودبار بود. در دوران جام جهاني- نيمه شب... بعد نوبت به بم رسيد. يكي از وحشتناك ترين زلزله هايي كه ايران به خود ديده است. سپس زلزله مازندران كه در تهران هم به وضوح حس شد. بعد از آن قشم و... حتماً تعدادي را از قلم انداخته ام. از ويراني هاي زلزله بوئين زهرا هم همه ما خيلي شنيده ايم

كشور ما روي خط زلزله است. اين چيزي است كه همه مي دانيم. ژاپن هم روي خط زلزله است. دوست ژاپني اي دارم به نام آتسوكو كه از سالها پيش (نزديك به 17- 18 سال پيش) او را مي شناسم. در اين سال ها هر بار در ايران زلزله آمده او با من و هر بار در ژاپن زلزله آمده من با او همدردي كرده ام. با نامه- تلفن- اي ميل... هميشه هم تعداد و شدت زلزله ها در ژاپن بيشتر از ايران و تلفات جاني در ايران بيشتر از ژاپن بوده است. ديگر به چراي آن نمي پردازم

زلزله عمودي يا افقي، 6 يا 7 ريشتر، در گرماي تابستان يا سرماي زمستان، كمك هاي مردمي... اين بار نوروز مردم لرستان عزا شد. سالي كه نكوست از بهارش پيداست... باز هم نياز به چادر- كنسرو- پتو- دارو... رودبار چند سال بعد آباد شد؟ بم هنوز هم پر از ويراني است

كشور عزيز من تا به كي اين چنين خواهي لرزيد؟ مردمت، هم وطنان من تا چند دهه ديگر بايد در زير چادرها به انتظار كمك بمانند، گرسنه، تشنه. براي نلرزيدنت از دست بشر كاري ساخته نيست، اما براي ويران نشدن پس از لرزش چرا. اميدوارم اين آخرين زلزله اي باشد كه به دليل ضعف ساختمان ها كشته و زخمي از خود برجاي مي گذارد