Apr 16, 2006

خودكشي

چند روز پيش در مورد دختري نوشته بودم كه به قول خودش قصد داشت خودكشي كنه و نميدونم اين كار رو كرده يا نه. امروز داشتم به اين فكر ميكردم كه زمان من با اين كه خيلي هم ازش نگذشته، شرايط با الان حسابی فرق داشت. از هم سن هاي من تعداد كمي تو سن كم و به دلايل شكمي! خودكشي كردن. (البته به دلايل غير شكمي! هم كسي رو نداشتم و دائي ام كه در موردش نوشته بودم- تازه مطمئن نيستم خودكشي كرده باشه- سنش بالاي 35 سال بود و با توجه به اون چيزايي كه در موردش شنيدم بعيد مي دونم به دلايل بچه گانه اين كار رو كرده باشه و احتمالا دلايل بهتري- حداقل واسه خودش- داشته) اولين مورد خودكشي كه راجع بهش شنيدم در مورد دختري بود به نام سوده كه هم مدرسه اي من بود و از من يك سال كوچكتر. مامانش در مورد تلفن های طولاني سوده باهاش دعوا مي كنه و اونم ميگه: خودمو مي كشم تا از دستت راحت شم! بعد از بالكن طبقه دوم! مي پره پائين و با مخ مياد پائين و تموم! مورد بعدي دختر همسايه مون بود كه اسمش هم زنبق بود و از من دو سال كوچك تر بود. اونم مثل سوده قصد مردن نداشت و مي خواست مامانشو بترسونه. به دوست صميمي اش تلفن مي كنه و مي گه مامان گفته نمي تونم پنج شنبه بيام مهموني منم الان ده- پانزده تا قرص مي خورم كه بترسه و اون روز بذاره بيام. ظاهرا هم پانزده تا بيشتر قرص نخورده اما (بدون اين كه بدونه چه اثری داره) بین این همه قرص فنوباربيتال خورده و... اين دو مورد هر دو در دوره نوجواني من (دبيرستان) بودن. دانشگاهم تازه تموم شده بود كه برادر كوچكتر يكي از دوستام (19 ساله بود) به دليل دعوای شدید با خانواده خودش را دار زد. ظاهرا هم قصدش واقعا مرگ بوده و نه ترسوندن و به قصدش هم رسيد. اما خودكشي اي كه خيلي منو به هم ريخت مربوط به 3-4 سال پيش ست. باز هم برادر يه دوست ديگه ام. (آقا از الان بگم هرکی برادر کوچک تر داره با من دوست نشه. پس فردا اگه برادرش خودکشی کرد من مقصر نیستم ها!!!) اين يكي از ما 10 سال كوچك تر بود و از بچگي ديده بودمش و به دلايلي (ظاهرا چك داشته و دست شر خر افتاده بود و...) جلوي چشم مادر بدبختش از طبقه 12 (خونه شون توي يك برج بود) پريد پائين. هيچ وقت حال و روز خواهرش يادم نميره. اون روزا من تازه بعد از 4 تا عمل جراحي حالم نسبتا بهتر شده بود و از نظر روحي خودم به حد کافی سخت به هم ريخته بودم. قبول دارم كه هركسي حق داره راجع به زندگيش تصميم بگيره اما خودكشي تصميم بي برگشتيه و بايد زماني اونو گرفت كه مطمئن باشي پشيمون نميشي... آدما چه راحت و شوخي شوخي خودشون ميكشن. نمي گم زندگي چيز تحفه ايه اما واسه مردن بايد دليل بهتري داشت