Feb 8, 2007

دهه فجر

تنها سريال هايي كه در حال حاضر ميبينم يكي زيرتيغه و ديگري پرواز در حباب. هر وقت به خاطر اين دوتا سريال تلويزيون رو روشن ميكنم با توجه به اينكه در دهه مباركه فجر! قرار داريم يا سرودهاي اول انقلاب پخش ميشه يا صحنه هاي تظاهرات و شعارهاي اون دوره
سرودها برام خيلي دلتنگ كننده هستن اما از شنيدنشون ناراحت نميشم اما شعارها... قسم به خون شهدا شاه تو را ميكشيم- كاخ نياوران را به خاك و خون ميكشيم! دلم ميخواست از كساني كه اين شعارها رو ميدادن بپرسم خدائيش الان شرمنده خودتون نيستين؟
گرچه اين افراد يا الان اعدام شدن يا به كل منكر ميشن و ميگن ما جز انقلابيا نبوديم! من كه نه سالم بود يادم همه عالم و آدم تو تظاهرات شركت ميكردن حالا همه ميگن ما نبوديم! به قول خاله ام كه جز معدود كسانيه كه اعتراف ميكنه گول يه مشت آ...ند رو خورده بوده معلوم نيست پس كي بوده! بابا حداقل بگين ما بوديم اما اشتباه كرديم
من به شخصه اعتراف ميكنم كه در ماه هاي آخر قبل از انقلاب- اون موقع ها تغذيه رايگان در مدارس وجود داشت- با همكلاسيهام تو مدرسه شعار ميداديم: ما شير و موز نميخوايم- ما شاه دزد نميخوايم! البته بعدم با كمال پررويي شير و موز با كيك شكلاتي رو ميخورديم! گرچه يه بچه چهارم دبستان عقلش نميرسيده اما به هر حال شرمنده ام! خوب چرا بايد دروغ بگم؟
---
شرمنده ام كه در تخريب زندگي خودم و نسلهاي بعدي - گرچه از روي بچگي- سهيم بودم. شرمنده ام كه اون زمان كه آزادي شعار دادن و انقلاب كردن- بر خلاف ادعاهايي كه ميگن شاه آزادي نميداد- وجود داشت از اين حرفا زدم اما الان كه خطر مرگ واسم وجود داره مثل همه ساكت نشستم و دم بر نميارم
و متاسفم كه تو مملكتي زندگي ميكنم كه مردمش به قول مهناز انقدر راحت جو گير ميشن- اين جز معدود حرفاي درسته مانكن كفنه!- كه فكر ميكنن وقتي يه نابغه خوش تيپ ميگه نفت رو سر سفره هاتون ميارم باورشون ميشه و بهش راي ميدن
---
يادمه هشت ساله بودم و همه خونه مامان بزرگم مهمون بوديم. ماندانا از آرايشگاه اومده بود و شديدا عصباني بود كه: يه خانمي اومد مو كوتاه كرد و پونصد تومن- اون موقع حقوق يه منشي هيئت مديره در مثلا بانك مركزي هزار تومن بود- انعام داد و بعدش ادامه داد: ببينيد كي بهتون ميگم اين مملكت منفجر شده و رو هواست. كي بياد پائين خدا ميدونه. پارسال تابستون عروسي اي دعوت بودم كه پدر عروس به گارسونها تراول چك صد هزار تومني انعام ميداد و سر عروس و داماد صد دلاري- اونم دسته اي- شاباش ميكرد! ولي انگار الان كاملا هم مملكت روي زمينه! مي دونين چرا؟ اون خدا بيامرز عرضه اينجور آدم كشي ها رو نداشت
حالا از وجهه مثبت جهانيمون در اون زمان حرف نميزنم چون بايد بپذيريم اكثريت ملت الان از شرايط راضي هستن و از خدا ميخواهن فرهنگ شهادت رو زنده نگهدارن و معتقدن اين وجهه محترمانه تره
---
نميخوام بگم اون رژيم بي نقص بود. من نه سال و نيمه بودم كه انقلاب شد پس قطعا چيز زيادي يادم نمياد. قطعا هم دليلي بوده كه آدما جوش آوردن و انقلاب كردن- حتي اگه دست بيگانگان براي رخ دادن چنين انقلابي در كار بوده باشه- اما ميخوام اين ضرب المثل رو تائيد كنم كه: هيچ بدي نيست كه بره و جاش بدتر نياد
---
احيانا اگه كسي هست كه كتاب مزرعه حيوانات جوروج اورول رو نخونده حتما بخوندش. نه فقط انقلاب ايران كه همه انقلابها دقيقا همون شرايط رو دارن
---
پ.ن: از سريالهاي تلويزيون نوشتم ياد يه چيزي افتادم. آقا ما هر وقت ميريم بهشت زهرا غرق خاك ميشيم- حتي اگه فقط از راه دور قبرها رو نگاه كنيم اون وقت اينها ميرن غش و ضعف ميكنن رو قبرها يه ذره خاك روشون نميشينه! انگار همونطور كه آرايششون واترپروفه لباسهاشونم خاك پروفه! ضمنا در ادامه مصائب خانواده خاله بنده امروز شنيدم كه ماندانا تصادف هم كرده! البته خوشبختانه فقط خسارت مالي بوده


6 comments:

Anonymous said...

سلام ....
منم موافقم که با هر کسی که حرف میزنی میگه من که نبودم یا عمرا و از این حرف ها .. حالا من نمیدونم این همه ادم از کجا اومده بودند .. همه شون مجاهدین بودند؟ نمی دونم ... ولی خداییش من نبودم .. هاهاها
ولی جالبه که هنوز هم این شعار ها روی پرچم هایی به عنوان تبلیغ که تو را خدا ما را دوست داشته باشید توی خیابونها به چشم میخورد "ارتش فدای ملت ... ملت پناه ارتشب" مثل همین یکی ...
من با این که انقلابی نیستم و میگم انقلاب بدترین حادثه ای بود که برای ایران و ایرانیان رخ داد اما میخوام بگم ... ببین اون موقع مردم به این نتیجه رسیدند که شاه به درد نمیخوره و جنایت کاره ... (در حالیکه شاه در مقابل این ها نعمتی بود برای ایران) و بلند شدند از عقیده شون دفاع کردند و یکی مثل خمینی را هم اوردند سرکار که رهبر حزبی شون بود اول.اما الان را نگاه کن ... ما برای دفاع از عقیدمون چی کار میکنیم... ما برای مقابله با ظلم چه میکنیم .. هیچی فقط توی اتاقک های خودمون فحش میدیم .. شاه میگفت من روی این مردم گلوله باز نمیکنم ولی الان مرشدین اسلام ما روی مردم گیوتین باز کردند و هیچ کدوم از ملت هم صداش در نمیاد.
ولی به قول تو .. هیچ بدی نرفته که بهتر بیاد.
ما همون اسب ها هستیم و انقلابی ها همون خوک ها .... دیگه نمیشه قیافه هاشون را از انسانها تشخیص داد.
-------
برای ماندانا خیلی متاسفم که تصادف کرد و خوشحالم که فقط ضرر مالی بود.
-------
بهشت زهرا را هم ای گفتی ... من را بردند بهشت زهرا ... وقتی بر گشتیم انگار که من را خاک کرده بودند انقدر که خاکی بودم.
فدات ....
ادرست را هم به این علیه .. میدم .. هاهاها
بوس بوس

سبزينه said...

آيدا جان با توجه به سن و سالت قطعا تو نبودي مادر اما خدائيش زن هم زنهاي قديم ها. همچين ميگي آدرسم رو به اين عليه! ميدي كه انگار نه انگار شوهرته! هه هه

Anonymous said...

سلام ابجی .. هاهاها
ببین
گذشت اون زمان که مردها زنهاشون را بزی صدا میکردند .. الان هم زنسالاری مطلقه ..
(میگم علی که نیومده فعلا این طرف ها اومده؟) هاهاها
تازه بعد هم من میخوام به تنهایی انتقام همه زنهای قدیم را بگیرم .. پایه ای؟

سبزينه said...

آيدا خانم ما كه پايه ايم. شوهرتون هم احتمالا از ترس زن ضد مردش نيومده اين ورها

Anonymous said...

به به چشمم روشن ... اینجا چه خبره؟ اتاق عملیات تشکیل دادین؟ باید بگم قاضی مرتضوی بیاد حسابی یه حالی به همتون بده ...و اما انقلاب ...
بنده که در زمان انقلاب دو سه سالم بود یادمه که تو کالسکه با مادرم در تظاهرات شرکت میکردم و الان با گذشته سه دهه پر افتخار از آن روزها به شدت ناراحتم که چرا کم گریه کردم و مادرم رو عاصی نکردم که بره بچپه تو خونه اش ...
ولی از شوخی گذشته به نظر من هم دیکتاتوری و حکومت فعلی یکی از بدترین حکومت های طول تاریخ ایرانه ولی اینکه چه باید کرد به نظر میاد که این دولت خوب تونسته درهای کشور رو بر روی همه چی ببنده و برای همین مردم رو تو جهل عجیبی نگه داشته و تا زمانی که این جهل در کنارش تعصب به مذهب رو داشته باشه که آقایون نماد این مذهب هستند، هیچی درست نمیشه. فرهنگ سازی خیلی خیلی سخته ولی مطمئنم هیچ ظلمی پایدار نمی مونه ولی همیشه از این نگران بودم که حکومت کلیسا در اروپا پانصد سال طول کشید و نکنه یه وقت این بلا سر ما هم بخواد بیاد ... من که تحمل پانصد سال تفتیش عقاید رو ندارم. تو هم که به جای جبران اشتباهت داری در میری.
در ضمن اگه به این نقشه های پلیدتون در این خانه فمینیستی ادامه بدین دیگه سبزینه دیدی ندیدی ...
اهم ...

سبزينه said...

علي جان اولا اگه پونصد سال طول بكشه بايد نوح باشي كه طاقت بياري وگرنه اجل خدمتت رسيده! دوما بنده خيال دارم اين روزهاي آخر عمر به جبران 28 سالي كه از عمرم حروم شد آروم زندگي كنم. روشنگري براي مردمي كه هنوز معتقدن پيغمبر سايه نداشت! و ظهر عاشورا خورشيد دو تا بود كار من نيست! دوما: آي آيدا كجايي؟ ببين شوهرت داره ضد فمينيست ها حرف ميزنه